Update: 16/08/2023

Jako, że zasadniczo irytuje mnie marketing festiwali piwnych czy browarów opierający się na wpisach blogerów piwnych chwalących gratisy od danego browaru czy tam festiwalu, między innymi przez swoje w moim pojęciu irracjonalne targetowanie, w szczególności treści trafiające do grona osób, które i tak danym festiwalem czy browarem są zainterere, to postanowiłem sobie sprawdzić jakoś, jak właściwie to wygląda jeśli idzie o procenty – czy i na ile dany bloger ma szersza publiczność niż dany festiwal.

No i okazało się, że zasadniczo przez politykę ukrywania lajkujących czy tam followujących – nie da się. Jedyne co nie ukryte na FB zostało, to (i tak tylko dla nielicznych blogerów) kto lajkuje danego spośród znajomych. A że nie jestem kolekcjonerem znajomych na fejsie, to i liczby nieimponujące. Niemniej wystarczające (jednak grupa kontrolna kilkuset osób) do zrobienia w ramach ciekawostki dwóch Venn Diagramów

Diagram Venna to jeden z tych wykresów, które się intuicyjnie zna, chociażby z memów – przy dwóch lub trzech zbiorach jest absolutnie oczywisty. Przy większej liczbie staje się coraz mniej intuicyjny i czytelny. Więcej jak ktoś zainterere można sprawdzić na wiki (angielskiej, bo na PL prawie nic nie ma)

Tak czy inaczej poniżej dwa diagramy Venna, przedstawijące procenty moich znajomych z FB, którzy lajkują dany festiwal lub blogera i wzajemne zależności między grupami lajkującymi. 100% oznacza grupę znajomych lajkujących przynajmniej jeden z 4 uwzględnionych pejów. Drugi z diagramów dodatkowo ma pole powierzchni tych 4 podstawowych kółek proporcjonalne do liczb bezwzględnych (na pierwszym diagramie widać je w nawiasach). I wychodzi jak dla mnie, że to targetowanie festiwali via piwni blogerzy (zamiast przykładowo via niepiwni) ma jednak sens, acz nie jakiś kolosalny 😉