Update: 02/01/2023

Te dwa torty co wczoraj sobie narysowałem teraz zebrane w jeden wykres, by unaocznić gdzie są różnice pomiędzy liczba premier i liczbą czekinów – być może sobie jeszcze poeksploruję potem jakoś temat. Niemniej na teraz ewidentnie widać, co jest częściej czekinowane z premier, a co mniej chętnie.

Stety bądź niestety – nna takich danych jakimi dysponuję nie da rady oddzielić konkretnych powodów, bo jest to niewątpliwie składowa przynajmniej dwóch rzeczy, czyli preferencji untappdowej części konsumentów oraz dośtępności vel dystrybucji. Na to nakładają się jeszcze dodatkowe rzeczy a la mody, różne kanały dystrybucji itp. Więc tutaj jest jedynie zbiorczy efekt. Niemniej zarazem w sumie ciekawy efekt (częściowo “common knowledge” potwierdzający, np dobrze czekinujące się hejzi ipki czy sałerki, a częsciowo jej zaprzeczający – vide np również dobrze się czekinujące grodziskie albo słabo wymrażanki)

Swoją drogą trzeba brać zdroworozsądkowe poprawki wynikające z tego, że zakres danych jest pełen, a więc są tu też koncerniaki, malutkie browary restauracyjne itp – generalnie nie tylko kraft, nie tylko to, co na UT się klika. Co przy niektórych stylach (np Pilsner – Other) powoduje dużą liczbe premier, których niemal nikt nie czekinuje, bo to np jakiś brand witnicy dla knajpy z flądrą i frytkami czy niekraftowy browar restauracyjny w Szczyrku, czyli rzeczy, które mają czekina na każde wypite przez klientów półtora pierdyliarda hekto…