Update: 12/03/2025
Piwa, które zadebiutowały przez ostatnie 4 lata – 3 wykresy, które pokazują problem związany z UT, który w moim prywatnym odbiorze wydaje się dużo poważniejszy niż noszone na sztandarach przez anty-untappdowców „Torfowe. Nie lubię torfowych. 1 na 5”.
Mianowicie UT chcąc nie chcąc promuje tych najpopularniejszych, z najlepszą dystrybucją, z największą liczbą czekinów. I zasadniczo przy rozsądnym podejściu ma to sens. Tylko na UT ma to związek z podejściem do prezentowania rankingów, a konkretnie ze sztywnymi parametrami dla wyliczania średnich Bayesa, niezależnymi od rynku i ustawionymi (też moim zdaniem nieoptymalnie) pod US. Efekt?
- Ponad 83% piw w Top-50 PL, które pojawiły się w nim przez ostatnie 4 lata pochodzi tylko z 3 browarów…
Drugi problem, a mianowicie ocenianie nie przez pryzmat stylu (ponad 78% nowych piw w Top-50 PL przez ostatnie 4 lata jest tylko w 3 stylach) jest specyfiką ocen konsumenckich i na szczęście ma prostego workarounda: możliwość obejrzenia Top-50 dla dowolnych stylów (włącznie z dowolną kombinacją stylów). Niemniej tu też UT mogłoby zrobić dużo więcej, chociażby prezentować percentyl w stylu (jak ŚP Ratebeer) – ale widać nieco poprawę w temacie, np Community Awards tylko per styl (co zasadniczo jest wszak nieco pod prąd marketingowo rzecz biorąc)