Update: 24/10/2022
Duże słowa w tytule – po prostu sporo danych per grupa wiekowa. Zresztą irytuje mnie podział na te grupy zastosowany na UT Insights – mianowicie są one nierówne. O ile skrajne (18-20 i 50+) można zaakceptować (acz wolałbym pewnie 60+, później odcięcie), o tyle fakt, że najpierw grupy mają po 5 rocnzików a potem nagle grupa mająca 10 jest słaby.
Dane obejmują – z racji wersji demo UT Insights – ostatnie 3 pełne miesiące plus 23 dni bm czekinów z PL. Pominąłem (w imię spójności i aktualności) dostępne analogiczne miesiące z 2021.
Najpierw generalia:
Podstawowe spostrzeżenie z paczania w tą tabelkę jest takie, że stare te girbiki. Dużo starsze, niż się spodziewałem. Zapewne te dużodużo starsze, niż się spodziewali nasi rodzimi vlogerzy, blogerzy, influencerzy, którzy łapiąc się gdzieś tam w któryś ze średnich przedziałów wiekowych podkreślają jacy oni są starzy, a te młode pokolenia i ich gust to cośtamcośtam...
Dodatkowa tabelka w temacie - jeden z aspektów nieco dokładniej i czytelniej:
Widać tu poza strukturą płci dość istotny fakt: mniejszą miarodajność najmłodszej grupy wiekowej z racji względnie niewielkiej liczby czekinów. Ale i tak nadzieją napawa to, że jest to najbardziej sfeminizowana grupa. Znaczy jedna z dwóch najbardziej sfeminizowanych grup - zależy jak liczyć (w pierwszej tabelce z odrzuceniem "uknown", w drugiej z uwzględnieniem - co daje różne wyniki)
Kolejne dwa wykresiki (z de facto tymi samymi danymi)z cyklu "gdzie chlać jak się jest starym/młodym":
Podstawowy wniosek spodziewany: im jesteś młodszy, tym częściej rozbijasz się po mieście, im starszy, tym częściej kupujesz w sklepie i pijesz w domu, pod meczyk czy cuśtam. Uwaga: nie dotyczy emerytów 50+ - cholera wie, dzieci odchowali, poczuli drugą młodość i ruszyli na miasto? olbocoś.
Najpopularniejsze browary wybrałem dla całej grupy kontrolnej, w konkretnych grupach wiekowych top10 mogło wyglądać ciut inaczej, ale jakoś trzeba to było uspójnić. Problem w tym, że primo: nie wiedziałem jak to dobrze przedstawić (bo ten wykres jest zły z wielu powodów, jedyną jego zaletą jest fakt, że cośtam jednak widać), secundo: 10 browarów to jednak dużo. Może później jakieś grupy wskaźnikowe zrobię, czy cuś. Jkbc warto sobie przytrzymać myszkę czy tam palec na interesującym browarze. No ale jest jak jest:
No i jak dla mnie zdziwko z tymi U-kształtnymi koncernami. Fajnie też widać - pomijając najmniej liczną i wiarygodną grupę 18-20, jak FF jest dla młodych. Zresztą reszta kraftu trochę też, tylko mniej wyraźnie. Za to jeśli by się okazało za lat kilka, że grupa 18-20 jednak jest wiarygodna, to ten krafcik w PL zacznie się solidnie zwijać z tego mitycznego 1 % rynku...
Analogiczny wykres, metodyka wyboru danych do niego i uwagi, tyle, że a propos stylów:
No i tu, mimo bajzlu kolorystyczno / kreskowego ryli sporo widać, na ten przykład:
- Pastry / owocowe kwasy dla młodzieży raczej, potem coraz mniej i mniej... nie patrząc na 18-20, która to grupa pije żywczyka
- ipki w wieku średnim
- klasyka spod znaku pilsika, wajcenka i tyskacza jest dla dzieci i dla emerytów. O ile emeryci to zakładam, że pokolenie browarbizu odciska swoje piętno, o tyle Ci 18-20 to co, kaski nie mają czy jak? Jest jakiś socjolog na sali?
PS; fajny ten UT Insights - acz już powoli mija mi zachwyt nim, w związku z jego irytującymi cechami niektórymi...
A, jeszcze taki wykresik, w sensie style jak wyżej, jeno inaczej 😉 też mało widać ale sporo widać, logiczne. Opisem osi poziomej nie należy się przejmować, kolejne grupy wiekowe sa tam, gdzie się te wstęgi załamują...