Ostatni update: 19/10/2022

Jako, że w robo nudny dzień, to część 2 wykresików z https://rami.pl/dominacja-hazy-ipa-pastry-sour-cz-1/ gotowa. Tutaj nadal co prawda widać, że “dominacja” rzeczonych stylów, brak alternatyw w sklepie itp itd to zwykłe pierdolenie, chociaż zarazem widać też, że niewątpliwie oba style są na fali, przy czym Pastry Sour coraz popularniejszy powoli, przez ileś lat zdobywając kolejne, niewielkie punkty procentowe, zaś popularność hejzi ipka wybuchła, ale wybuch zdaje się już kończyć (w sensie braku dalszych wzrostów %)

Ważna uwaga: niby wynika z tytułów wykresów, ale trzeba pamiętać, że w związku ze specyfiką dostępu do danych na UT jakieś przykładowe piwo – dajmy na to Pan IPAni – wypuszczone w roku np 2015, następnie z roku na rok cieszące się kto wie, czy nie coraz większą popularnością i coraz lepszą dystrybucją, pite do dziś hektolitrami, na wykresach podbija i tak wyłącznie rok swojej premiery, 2015. Zresztą to widać na wykresach, poza tym przykładem Pan IPAni, to np kosmiczna liczba czekinków “starych” lagerków (tak, głównie tych z koncernów)

Powyższe jest tym ważniejsze, że koparę zafundował mi baaaardzo wyraźny spadek liczby czekinków premier z 2022 roku. Mimo aproksymacji (vel przemnożenia 2022 przez 4/3). Bo kurde nie wiem, skąd się wziął. I co więcej – nie bardzo mi wpada do głowy, jak to sprawdzić. Kilka pomysłów na źródło wspomnianego spadku:

  • kwestia metodyki. Odpadły wszak “przyszłe” czekinki piw które mają premierę teraz. A czekinki starszych robione teraz pompują starsze roczniki. No i niewątpliwie tak jest, ale ni cholery nie tłumaczy takiego nagłego, jednorocznego rzekłbym spadku. Ba, zacząłem sobie nawet modele spożycia jakieś robić w temacie, i żaden nie dawał takiego efektu jak na wykresach. Niemniej im bardziej kombinuję, tym bardziej mi wychodzi, że to jest główny punkt programu
  • Spadek popularności UT, nagle mniej osób czekinuje. “Nagle” oznacza, że nie sądzę, takie rzeczy nie dzieją się nagle bez bardzo wyraźnej przyczyny. Co więcej, nic innego na to nie wskazuje (max co można podejrzewać, to wyhamowanie dynamiki wzrostu liczby aktywnych użytkowników, acz i tutaj nie można mieć pewności)
  • Zmiana profilu sprzedaży, większy nacisk kładziony przez browary na stałą ofertę. Być może w dystrybucji, sprzedaży, wybiciu tak jest, ale liczba premier na to nie wskazuje ni kuta.
  • Zmiana profilu spożycia czekinujących, browary robią po staremu (wspomniana liczba premier), ale ludzie zlewają premiery i piją klasyki. Albo żywczyki. Albo czeskie pilsiki. Albo belgijskie lambiki. OK, lambików nikt prawie nie pije.
  • [EDIT] no i kryzys czy tam recesja. Wpierdol chyba rynek kraftowy nieco zbiera…

Prawdopodobnie efekt jest składową różnych czynników, czy to wymienionych powyżej czy też jakichś na które nie wpadłem. Pokombinuję jakoś OCB, niemniej ten spadek i zmiana trendu jest ryli wchuj gwałtowna i wyraźna. Niemniej olać – ad rem – na ostatnim wykresiku widać %, a chwilowo trzeba założyć, że spadek liczb to pokłosie pierwszej i ostatniej hipotezy 😉