Ostatni update: 22/02/2023

Tabelka i dwa wykresy, obrazujące wpływ otrzymania “Kraftu Roku” przez Porter 180 z Kultowego (brrr) Browaru Staropolskiego. Dość unikalna możliwość sprawdzenia wpływu marketingowego wydarzenia na piwo z browaru, który – umówmy się – świat kraftowy miał w czterech literach. A więc, najpierw tabelka z podstawowymi parametrami ocen UT tegoż Kraftu Roku przed i po otrzymaniu blachy:

Wykres liczby czekinów i średnich ocen dość nieintuicyjny, i to nawet nie dlatego, że "dual-axis", ale dlatego, że podstawowym okresem w którym dane są prezentowane jest 14 dni vel 2 tygodnie. Z prostej przyczyny: Przy dłuższym (np miesiąc) musiałbym zbierać jeszcze tych danych długo a i dywersyfikacja po KPR by się zatraciła. Przy krótszym (np tydzień) by pre-KPRowe dane były straszliwie poszatkowane.

Na poziomej osi czasu te dwutygodniki zaznaczone względem KPR, czyli przed ogłoszeniem nagrody z minusem, po ogłoszeniu - z plusem. Zero to pierwsze 14 dni po KPR

No i jak widać na pierwszy rzut oka: wpływ na liczbę czekinów kolosalny, na średnią już nie tak bardzo... A i trzyba przyznać, że krafcik zareagował bardzo żywiołowo - vlogerzy nagrywali, knajpy wstawiały do lodówek, sklepy dopytywały w hurtowniach...

Ale jako, że wpływ na średnią na poprzednim wykresie wydaje się nieimponujący, to dodatkowo jak te oceny się rozkładały. I tutaj już widać, że jednak na ocenki wpływ też jest niebagatelny (zwłaszcza po tym szarym "violin plot"). Rzeczjasna, o ile efekt KaPeeRu jest jednoznaczną sprawą przy liczbie czekinów, to średnia ocen jest potencjalnie obarczona różnicą jakości warek.